Polacy w Bristolu i South West

Medical dictionary acheter cialis sans ordonnance watches current acheter viagra restrictions.

Finanse

Jak zlozyc zazalenie na instytucje finansowa np. bank

Czesto przy kontaktach z instytucjami finansowymi najczesciej narzekamy na dlugi czas oczekiwania na operatora w call centre, niestety, czasem klopoty tytaj dopiero sie zaczynaja. Co zrobic jesli mamy powazny problem, ktorego nie udaje nam sie rozwiazac przy pomocy zwyklej procedury odwolawczej przewidzianej dla danej instytucji? Jesli otrzymalismy juz ostateczna odmowe lub w ciagu 8 tygodni od naszej skargi nic nie zostalo zrobione - mozna wytoczyc ciezkie dziala.

Tak, naprawde, bardo duzy kaliber - kierujac sie na opisana dalej sciezke, mozemy zdecydowanie utrzec nosa firmie czy tez instytucji. Ale uwaga, zanim wkroczysz na wojenna siezke, czasem wystarczy jeden, ostatni mail/list/telefon z wiadomoscia - Dziekuje, ale nie zgadam sie w podjeta decyzja / Dziekuje, ze nie zajeliscie sie moja skarga, teraz moge spokojnie zaangazowac Biuro Rzecznika ds. Usług Finansowych, czyli instytucje odpowiedzialna za ochrone Twoich praw jako klienta.

Ponizsze informacje pochodza ze strony: http://www.financial-ombudsman.org.uk/

Biuro rzecznika praw obywatelskich ds. usług finansowych może Ci pomóc, jeśli masz skarga związane z działalnością banku, firmy ubezpieczeniowej lub finansowej. Nasze zadanie polega na rozstrzyganiu sporów pomiędzy firmami finansowymi a ich klientami. Zostaliśmy do tego powołani prawnie jako niezależni eksperci, a nasze usługi są dla klientów bezpłatne.

Możemy rozpatrywać zażalenia dotyczące większości spraw finansowych, na przykład:

bankowości,
ubezpieczeń,
hipotek,
rent i emerytur,
oszczędności i inwestycji,
kart kredytowych i kart stałego klienta,
pożyczek i kredytów,
sprzedaży ratalnej i pożyczek pod zastaw,
doradztwa finansowego,
kapitałów akcyjnych, akcji, funduszów powierniczych oraz obligacji.
Jeśli nie masz pewności, czy możemy Ci pomóc w Twoim konkretnym przypadku - skontaktuj się z nami i zapytaj. Z przyjemnością udzielimy Ci porady.

Zadzwoń do nas na numer telefonu +44 (0)20 7964 1000*

*Jeśli obawiasz się o koszty rozmowy telefonicznej, z przyjemnością oddzwonimy do Ciebie.

w jaki sposób pomaga Biuro rzecznika praw obywatelskich ds. usług finansowych?

Naszym celem jest rozstrzyganie sporów możliwie jak najszybciej i najbardziej sprawiedliwie. A ponieważ w każdej sprawie są dwie strony, starannie sprawdzamy obie wersje i rozważamy przedstawiane fakty.

Możemy uznać, że przedsiębiorstwo, na które składasz skarga potraktowało Cię uczciwie. W takim przypadku poinformujemy Cię o tym.

Możemy też zadecydować, że przedsiębiorstwo postąpiło niesłusznie, w wyniku czego doznałeś straty. W takim z kolei przypadku, zobowiążemy firmę do naprawienia szkody. Docelowo sprawa powinna być załatwiona w sposób, który zapewni Ci taką sytuację, jaka miałaby miejsce, gdyby nie popełniono błędu.

jaki jest pierwszy krok przy składaniu zażalenia?

Jeśli masz problem związany z produktem finansowym lub usługą, należy w pierwszej kolejności złożyć skarga do jednostki ponoszącej Twoim zdaniem odpowiedzialność za tę sytuację. Należy umożliwić jej poprawne załatwienie Twojej sprawy.

W przypadku trudności ze skontaktowaniem się z daną firmą lub gdy nie jesteś pewien, jak postąpić, powiadom nas. Wyjaśnimy Ci, co należy zrobić.

Zadzwoń do nas na numer telefonu +44 (0)20 7964 1000

w jakich przypadkach może interweniować Biuro rzecznika praw obywatelskich?

Możemy włączyć się w sprawę i zacząć rozpatrywać wniosek, jeżeli:

przedsiębiorstwo wysłało Ci list będący ostateczną odpowiedzią na Twoje skarga, która Cię nie satysfakcjonuje lub pomimo upływu 8 tygodni, jednostka prowadząca działalność gospodarczą nadal nie wysłała swej ostatecznej odpowiedzi

w jaki sposób mam u Was zarejestrować swoje skarga?

Aby udzielić Ci pomocy, potrzebujemy pewnych danych. Możesz opowiedzieć nam o swym zażaleniu dzwoniąc do nas na numer telefonu +44 (0)20 7964 1000. Następnie zostaniesz poproszony o wypełnienie formularza zażalenia. Powinny się w nim znaleźć Twoje dane osobowe oraz informacje związane z skargam, łącznie z tym, czego oczekujesz od drugiej strony sporu.

Jeśli wolisz, możesz wydrukować formularz z tej strony internetowej.

W czasie rozmowy telefonicznej z nami będziemy mogli wpisać za Ciebie część informacji. Podczas takiej rozmowy wystarczy nam, abyś podał nam ogólne dane związane z skargam. Zalecamy jednak podanie nam związanych ze sprawą numerów kont czy polis, itd.

co dzieje się dalej?

Jeśli Twoje skarga mieści się w zakresie naszego działalności, zwykle zaczynamy od zaproponowania obydwu stronom rozwiązania sprawy w sposób nieformalny.

Oto, co zrobimy:

przyjrzymy się sprawie z Twojego punktu widzenia
skontaktujemy się z firmą, by poznać jej wersję
rozważymy fakty i
poinformujemy Ciebie oraz firmę, jakie jest nasze zdanie.
Możemy dojść do wniosku, że zostałeś uczciwie potraktowany i że nie poniosłeś straty w związku z postępowaniem drugiej strony. W takim przypadku powiemy Ci, dlaczego tak uważamy.

Czasem uznajemy, że nie można jednoznacznie rozstrzygnąć, kto ma rację. W takim przypadku możemy zasugerować obu stronom rozwiązanie kompromisowe.

Ale jeżeli nie ma wątpliwości co do tego, że przyczyną Twojej straty jest postępowanie (bądź brak postępowania) ze strony firmy, poinformujemy ją co ma zrobić, aby sprawa została załatwiona z korzyścią dla Ciebie.


co zrobić, jeśli problem pozostanie nierozwiązany?

W większości przypadków najlepszym rozwiązaniem sprawy okazuje się podejście nieformalne. Gdyby to nie rozwiązało problemu, zajmiemy się sprawą w sposób bardziej formalny. Oznacza to, że zadamy obu stronom sporu dodatkowe pytania. Być może poprosimy również o dodatkowe dokumenty i informacje. Z tego powodu może minąć nieco czasu, nim dojdziemy do sedna Twojego zażalenia.

Średnio załatwienie większości sporów zajmuje nam od sześciu do dziewięciu miesięcy. Przez cały czas będziemy Cię informować na bieżąco o tym, co dzieje się w Twojej sprawie.

Możemy rozwiązać większość zażaleń bez potrzeby wystawiania oficjalnej decyzji rzecznika praw obywatelskich. Gdyby jednak taka decyzja była w Twoim przypadku potrzebna, jest ona decyzją ostateczną.

Nie musisz przyjąć naszej decyzji. Masz prawo zwrócić się - jeśli sobie tego życzysz - do sądu. Nie możemy jednak udzielić Ci porady prawnej co do wymagań ani restrykcji sądu (na przykład ograniczeń czasowych).


czy istnieją ograniczenia czasowe, aby zwrócić się ze sprawą do Biura rzecznika praw obywatelskich?

Tak. Musisz zwrócić się do nas ze swoją sprawą w ciągu sześciu miesięcy od daty otrzymania „ostatecznej odpowiedzi" pisemnej od przedsiębiorstwa, na które składasz skarga.

Ograniczenia czasowe istnieją też, jeśli:

to, co jest podstawą Twego zażalenia, miało miejsce jakiś czas temu i/lub
zbyt długo zwlekałeś ze złożeniem wniosku po tym, gdy wiedziałeś (lub powinieneś wiedzieć), że zaistniał problem.
Poinformujemy Cię, jakie przepisy i ograniczenia mają zastosowanie w Twoim przypadku.


czy ktoś może złożyć skarga w moim imieniu?

Każdy może złożyć skarga w Twoim imieniu - na przykład członek Twojej rodziny, przyjaciel albo Biuro Porad Obywatelskich (CAB). W takim przypadku potrzebne jest jednak Twoje pisemne upoważnienie.


czy potrzebna mi pomoc specjalisty, by zwrócić się ze sprawą do Biura rzecznika praw obywatelskich?
Nie, nie potrzebujesz żadnej specjalistycznej pomocy, np. ze strony notariusza lub firmy zajmującej się roszczeniami. Rozpatrujemy na fakty, a nie na to, jak dobrze przygotowałeś swoje skarga. Wolimy też usłyszeć je od Ciebie, opowiedziane Twoimi słowami.

Jeśli zatrudnisz kogoś, by występował w Twoim imieniu, prawdopobnie będziesz musiał za to zapłacić. Może to oznaczać, że ostatecznie zapłacisz z pieniędzy, które dostaniesz jako odszkodowanie.


czy zwrócenie się ze sprawą do Biura rzecznika praw obywatelskich ds. usług finansowych jest tym samym, co założenie sprawy w sądzie?
Biuro rzecznika praw obywatelskich nie działa w sposób tak formalny, jak sąd. Ogólnie podejmujemy decyzje w oparciu o informacje otrzymane od Ciebie oraz od obwinianego przez Ciebie przedsiębiorstwa w formie pisemnej lub podczas rozmowy telefonicznej. Rozpatrujemy niemal wszystkie sprawy sporne bez potrzeby organizowania bezpośredniego spotkania stron (niekiedy nazywanego „przesłuchaniem").

Nasz sposób postępowania może Ci nie odpowiadać, jeśli chcesz osobiście zbadać wszystkie dokumenty, zadać swoje własne pytania lub uczestniczyć w przesłuchaniu związanym ze sprawą. Jeśli powyższe sprawy są dla Ciebie ważne, pomyśl raczej o złożeniu swojego zażalenia w sądzie.

Zazwyczaj nie zajmujemy się sprawą, która była wcześniej rozstrzygana przez sąd (sprawą, dla której planowane jest postępowanie sądowe).


czy Biuro rzecznika praw obywatelskich może pomóc małym przedsiębiorstwom?

Tak. Możemy zająć się zażaleniami składanymi przez małe przedsiębiorstwa, których roczny obrót nie przekracza 1 miliona funtów.


czy Biuro rzecznika praw obywatelskich może ukarać lub nałożyć grzywnę na jednostki gospodarcze?

Nie. Nasza praca polega na rozstrzyganiu indywidualnych sporów pomiędzy przedsiębiorstwami zajmującymi się dostarczaniem usług finansowych a ich klientami.

Nasze usługi mają charakter poufny. Nie publikujemy nazw firm ani imion i nazwisk klientów, których sprawami się zajmujemy.

Nie piszemy nakazów dla przedsiębiorstw i nie monitorujemy (ani nie „regulujemy") tego, czy przedsiębiorstwa tych nakazów przestrzegają. To jest zadanie ustawodawców, takich jak Urząd Nadzoru Finansowego (Financial Services Authority - FSA) oraz Urząd Ochrony Konkurencji (Office of Fair Trading - OFT).


Jeśli zwrócisz się do nas z prośbą o rozpatrzenie Twego zażalenia, wyjaśnimy Ci wszelkie konkretne zasady i ograniczenia, które mogą dotyczyć Twojej konkretnej sprawy. Zawsze też dajemy Ci możliwość zadania pytań dotyczących wszystkich niezrozumiałych dla Ciebie kwestii lub kwestii, z którymi się nie zgadzasz.


http://www.financial-ombudsman.org.uk/accessibility/polish/Twoje_zazalenie_a_rzecznik_praw_obywatelskich.htm